1915watches: twee jonge broers met een hart van hout

Bij onze noorderburen zijn de houten horloges van 1915 een heuse hit aan het worden. Naast een bijzonder prettig prijskaartje hebben ze een tweede troefkaart : achter het label schuilt geen geoliede marketingmachine, wel een bescheiden én begeesterd broederpaar. Reden genoeg om de grens over te steken voor een babbel met Johnny en Robert Spies.

1915watches huist in Lisse, op een steenworp van Leiden en in het hartje van de kleurrijke bollenstreek. Bij ons bezoek is de oogst net achter de rug, en ook het industrieterrein waar 1915 gevestigd is oogt behoorlijk  kleurloos.
Achter een grijze gevel schuilt echter een gezellig pand, met heerlijk uitzicht op de Ringvaart, waar met de regelmaat van de klok een boot langsvaart.
En om die klokjes gaat het natuurlijk: zij zorgen, net als Johnny en Robert, voor de nodige kleur.

Hedendaagse houtzoekers

“We speelden samen al lang met het plan om iets uit de grond te stampen. Een tijdlang draafden we met de wildste ideeën aan, maar die passeerden nooit de Nederlandse nuchterheid van onze ouders. Tot we plots met een hippe houten zonnebril op onze neus rondliepen en in de ban raakten van de fantastische grondstof: met dit materiaal wilden we aan de slag. En zo kwamen we bij houten horloges uit, die op dat moment duur en monotoon waren. We hadden onze missie gevonden: houten horloges met originele accenten én voor minder centen.
Voor onze eerste ontwerpen haalden we inspiratie uit de kleurrijke bollenstreek en we integreerden die bonte rijkdom in onze wijzerplaten. Iedereen was meteen enthousiast, zelfs onze ouders. Vanaf dan ging het heel snel.”

Duurzaam en duur zijn geen synoniemen

Laat er geen twijfel over bestaan: ik ben een fan van hout. Als het maar even kan trek ik de bossen in. Hout geeft ook rust en kleur aan mijn interieur. Het houten horloge om mijn linkerpols vormt een prachtig paar met de houten pen in mijn rechterhand. Onder de titel ‘ik hout van jou’ zou ik mijn liefde kunnen bezingen, niet in het minst omwille van de duurzaamheid van het materiaal. Speelt die factor ook mee bij 1915watches?
“Als beginnende ondernemers in disruptieve tijden, vonden we het een evidentie om duurzaamheid hoog op de agenda te plaatsen. We werken uitsluitend met hout dat het FSC-label draagt en we zijn ook op zoek gegaan naar een producent die respect heeft voor het milieu en voor zijn werkgevers. Ook bij het productieproces zorgt hout voor een veel kleinere impact dan klassieke uurwerken: terwijl metaal pas onder invloed van chemische processen vorm krijgt, volstaat het om hout te frezen. We kiezen ook voor een milieuvriendelijke verpakking en maken originele winkeldisplays uit afgedankte palletten die we een nieuw leven geven.
Tenslotte hechten we veel aandacht aan de duurzaamheid van de horloges zelf: zowel het buitenwerk als het hoogwaardige binnenwerk zijn gemaakt om de tand des tijds te trotseren.”

Tijdloos, niet tijdelijk

De twee twintigers in korte broek moeten mij niet meer overtuigen, al doen ze dat wel met hun enthousiaste en nuchtere aanpak. Ik was al eerder verkocht en ik heb zelfs gekocht: ik kocht me een ‘nice watch’ voor de prijs van een Belgisch merk met één lettertje minder. Zijn Robert en Johnny niet bang dat ook hun horloges slechts een tijdelijke rage zijn?

“Klanten overtuigen ons dat de fantastische ‘feel’ nog belangrijker is dan de originele look: onze uurwerken zijn vederlicht en veel minder zweetgevoelig bij warm weer. Misschien moeten we daar een slogan rond verzinnen, in de stijl van ‘Once you go Mac, you never go back.’ Wat dacht je van ‘Naast een uurwerk van hout, voelt al de rest fout’? Dat draagcomfort mag een selling point zijn, maar we zijn niet de types om achterover te leunen. Met ongebruikelijke houtsoorten als olijf en sandel maken we het verschil en ook bij de wijzerplaten gaan we op zoek naar originele opties. We lamineren de koperen plaat met natuursteen, aluminium of jeans, voor een unieke uitstraling.”

Houtbewerker, blijf bij uw frees

De youngsters hebben duidelijk vertrouwen in de toekomst. Hoe ver reiken hun ambities?

“In de eerste plaats willen we het graag én goed blijven doen. We doen voorlopig alles met twee en dat voelt juist: het is best druk, maar we voelen geen externe druk. Momenteel liggen onze uurwerken in veertig zaken en slagen we er perfect in om onze klanten én de eindgebruikers een optimale service te geven. Uiteraard willen we nog groeien en overwegen we andere producten, maar houten uurwerken zullen altijd onze core blijven. Het klinkt misschien wat cheesy, maar we doen liever één ding goed, dan diverse dingen half. Het moet ook niet allemaal groots en massaal. Onze naamkeuze was een knipoog naar het begin van de twintigste eeuw, toen ambachtelijke producten in hout een tegengewicht boden voor de opkomst van de industriële massaproductie. Ook 103 jaar later kunnen we ons wel vinden in die visie!”