Duurzaam en dynamisch: de ‘geitenwollen sok’ komt uit zijn hok!

De filosofie van deze blog indachtig (“Achter elk verhaal schuilt een nog interessanter verhaal”) zijn we op studiebezoek geweest bij DuurzaamBedrijfsleven.nl in Amsterdam. Het was een inspirerende ontmoeting die er kwam op voorzet van Frank van Oijen. De belangrijkste boodschap van een boeiend bezoek aan onze Amsterdamse ‘ambtgenoten’: dat een duurzame aanpak en dito verhalen dé manier zijn om ecologische en economische winst te behalen!
Een mooie aansporing om nog een versnelling hoger te schakelen op onze missie die mooi en maatschappelijk verenigt. Voorzien van nieuwe, groene energie geven we plankgas op ons pad.

Frank werkte een bijzonder palmares bij elkaar inzake duurzaam ondernemen in het Nederlandse bedrijfsleven. Hij liet in juni van dit jaar het volgende in dit digitale magazine optekenen “Elke dag opnieuw kom ik in contact met verhalen of mensen die met een verschillende aanpak ook echt het verschil maken. De wereld heeft ontdekt dat er met duurzaamheid ook geld te verdienen valt. In Nederland spreken we niet meer in de voorwaardelijke wijs, maar pakken we de zaken sinds kort fundamenteel anders en beter aan.”  Zie ook http://bestsitestory.be/frank-van-ooijen-de-toekomst-is-begonnen/

In Vlaanderen zijn er uiteraard ook al bijzondere initiatieven om het maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) te stimuleren. Denk maar aan www.theshift.be., een van de partners van dit magazine. Maar we staan zeker nog niet zo ver als onze noorderburen. Die hebben zich al langer en veel massaler achter het idee geschraagd “dat we deze blauwe bol niet geërfd hebben van onze ouders, maar hem lenen van onze kinderen.”

DuurzaamBedrijfsleven.nl kiest er zonder verpinken voor om alle inspanningen van Nederlandse bedrijven met kwaliteitsjournalistiek in de verf te zetten. Elke initiatief wordt gehonoreerd, hoe beperkt ook. De steeds terugkerende opmerking “Ja, maar ze moeten toch nog veel meer kunnen doen” wordt steevast gepareerd met “Ja, da’s waar. Maar als ze niets doen, komen we helemaal niet vooruit.” Met deze aanpak hebben ze al 150.000 lezers naar hun website gelokt. Een voorbeeld dat tot navolging strekt, vinden wij. Daarom gaan we vanaf nu nog harder focussen op de duurzame zijde van elk verhaal. En ja, wees gerust, we blijven jullie verwennen met vlot geschreven kwaliteitsverhalen. We zijn er immers van overtuigd dat wanneer we onze gesprekspartner laten vertellen over de maatschappelijke meerwaarde van zijn ondernemen, de passie helemaal zal opbloeien. En passie, daar draait het toch echt om in het leven!