Modeblogster Nathalie Van den Bergh: een praatje met een plaatje

In het interview met Nathalie Van den Berg verlaat ik abrupt mijn comfortzone en stap ik binnen in het parallele universum van de modeblogs. Aan het einde van onze ‘trendy talk’ heb ik heel wat geleerd. Onder meer dat het modemilieu nooit het mijne zal worden. Maar ook-en veel belangrijker-dat je niet kan verliezen als je je eigen passie kan combineren met een rationele aanpak bij de uitbouw van je bedrijf. Want dat is exact wat Nathalie doet: ze verenigt authenticiteit en lucrativiteit in een als sprookje verpakt businessmodel.Het sterkt mij in de overtuiging dat ik mijn passie voor verhalen naar een ‘broodwinning’ kan vertalen.

Geen angst om de broek te dragen

“Mode is altijd een belangrijke factor in mijn leven geweest. Het was tijdens mijn studies dat ik volledig in de ban geraakte van de modeblogs van drie jonge vrouwen. Elke dag klikte ik gretig hun website aan om mijn honger naar meer te stillen, maar te vaak bleef ik op die honger zitten. De meisjes maakten heel leuke dingen, maar goten dat niet in een dagelijkse routine.
Omdat dat gevoel bleef knagen, ben ik er zelf aan begonnen, met de ambitie om elke dag van me te laten horen en op die manier een trouw en groot publiek aan te boren.
Vanuit een oprechte passie en een grote drive belandde ik in het circuit, zonder voorkennis of opleiding. Ik ben een selfmade woman die alles zelf geleerd en gecreëerd heeft en die logischerwijze ook de spil en de baas is van het verhaal dat zij op de markt brengt. De keerzijde van de medaille is dat mijn verhaal en de manier waarop ik het opbouw, een ‘neverending story’ zijn. Inhoudelijk kan je de regie strak in handen nemen, maar vormelijk moet je permanent bijleren en bijscholen om de trends van het moment op de voet te kunnen volgen.
Ik merkte wel snel dat mijn aanpak aansloeg en dat ik een schare trouwe fans kreeg. Door elke dag te publiceren, creëer je echt een hele community aan volgers die steeds opnieuw gaat kijken of je hun dagelijkse snoepje al hebt klaargelegd. Door alles zelf te doen en zelf te leren, moet je op zoek naar een gezond evenwicht binnen een structuur waarvan je zowel baas als uitvoerder bent.”

Meer poseren dan pauzeren

“Ik hecht enorm veel belang aan een positief imago en dat is ook echt wie ik ben. Toch wil ik graag  benadrukken dat het niet al goud is wat blinkt. Ik leid wel degelijk mijn droomleven omdat ik van mijn passie mijn beroep heb kunnen maken, maar ik moet wel keihard werken voor dat beroep. Luiheid en arrogantie worden in deze sector genadeloos afgestraft. Wie vermoedt dat mensen sowieso bij hem of haar zullen terechtkomen omdat hij geweldig interessant is, komt steeds van een kale reis thuis. Succes moet je maken, het waait niet met een warm briesje je kant op.
Ook mijn ‘snoepreisjes’ zelf zijn tegelijk hard labeur en enorm leuk. Ik probeer authentiek te blijven, maar een gepubliceerde foto is zelden of nooit een spontane snapshot maar veeleer een strak geregisseerde handeling.
Voor elke foto moet mijn haar ‘gedaan’ zijn, moet mijn opmaak helemaal in orde zijn, moeten we wachten op het beste licht. Voor bikinfoto’s tracht ik nauwelijks iets te eten of te drinken om een zo plat mogelijke buik te hebben… De realiteit is dus iets complexer dan de ‘picture perfect’ die enkele seconden aandacht krijgt van de volger.”

Divers van de pers

“ Ook al is mode niet jouw wereld, ik zie heel wat gelijkenissen tussen BestSiteStory en wat ik doe. Ook ik ben bij een blog begonnen en mijn sweet spot was mode en beauty. Op die manier heb ik een groot en trouw publiek opgebouwd en die brede basis bleek bijzonder belangrijk om ook bedrijven over de streep te trekken. Op dit moment ben ik een ‘merk’ dat kan rekenen op een behoorlijk grote groep trouwe volgers en likers. Om die allemaal tevreden te houden, heb ik mijn aanbod gediversifieerd.
Net als jij gebruikte ik de blog om op een leuke en eerder vrijblijvende manier geïnteresseerden te lokken. Ik blog nog steeds actief, al is de intensiteit enigszins afgenomen.
Instagram is hét medium bij uitstek om te teasen, om in een mum van tijd een maximum aan aandacht te krijgen en de mensen te verlekkeren op meer moois als ze wat meer tijd hebben.
De foto’s van Instagram verschijnen ook op Facebook en de impact daar is groter, omdat het tempo op Facebook iets lager ligt en de mensen daar eerder bewust hun tijd nemen om nieuwe posts grondiger te bekijken en te lezen. Facebook genereert ook meer clicks. Facebook is eigenlijk nooit heel persoonlijk, maar is de meest efficiënte promotie voor mijn andere kanalen.
Momenteel besteed ik heel veel aandacht aan mijn filmpjes voor YouTube. Door de deuren naar mijn persoonlijkheid hier open te zwieren, nodig ik de volgers uit in mijn inner circle en bind ik hen aan mezelf en aan de producten of de bestemmingen die ik promoot. De filmpjes zijn de manier bij uitstek om het communitygevoel te stuwen.
Persoonlijk vind ik het ook prettig dat mensen ‘van me houden’ om wie ik ben en niet alleen om waar ik ben of wat ik draag. De impact van de filmpjes is niet te onderschatten. Voor veel ‘jonge’ mensen ben ik hun dagelijkse soap waaraan ze verslingerd zijn en de duur van de filmpjes, tussen de acht en de twaalf minuten, zorgt ervoor dat ikzelf en de zaken die ik promoot gedurende een respectabele tijd mogen rekenen op de onverdeelde aandacht van mensen uit de zapgeneratie.
Op die manier ben ik uitgegroeid tot een belangrijke influencer en ben ik als ‘brand’ vaak een belangrijke spreekbuis voor heel wat merken.”